Otsikko
Milloin Espanja itsenäistyi?

Kysytty

Milloin Espanja itsenäistyi?

Vastaus

Vastattu

Kenraali Francisco Francon kuoleman jälkeen Espanjan hallitsijaksi kruunattiin Juan Carlos I ja tuon jälkeen maa alkoi pikkuhiljaa siirtyä diktatuurista demokratiaan. Espanjalla ei ole varsinaista itsenäisyyspäivää. Tärkeitä juhlapäiviä ovat mm. perustuslainpäivä, jota vietetään 6.12. Se muistuttaa nykyisen perustuslain hyväksymistä vuoden 1978 kansanäänestyksessä sekä espanjan kansallispäivä jota vietetään 12.10.

https://publicholidaysdates.com/fi/espanjan-yleiset-vapaapaivat/

https://tripsteri.fi/barcelona/barcelonan-historia/diktatuuri-ja-demokr…

9 ääntä

Kommentit

Milloin Espanja itsenäistyi? Oltuaan siis aikaisemmin epäitsenäinen, jonkin muun valtion alistama tai osa?
"Espanja on Euroopan vanhin valtio. Se on syntynyt valtiona vuonna 1469, kun Aragonia ja Kastilia yhdistyivät niiden hallitsijoiden avioituessa keskenään. Tästä alkaa Espanjan valtion historia."
PhD Liisa Väisänen kansalaisopiston luennolla keväällä 2023

Espanjan valtio ei siis syntynyt irtaantumalla jostain vaan päin vastoin yhdistämällä kaksi pienempää kuningaskuntaa. Kysymys kai on siitä, voidaanko noita pienempiä kuningaskuntia pitää jo valtioina, vai syntyikö Espanjan valtio ilman aiempaa valtiopohjaa nykyaikaisessa merkityksessä.