Milloin ensi kerran kuultiin tai nähtiin tai milloin on ensi havainto lorusta: Kevät tuli, lumet suli, purot sanoi puli puli. Missä loru ensimmäisen kerran…

Kysytty

Milloin ensi kerran kuultiin tai nähtiin tai milloin on ensi havainto lorusta: Kevät tuli, lumet suli, purot sanoi puli puli. Missä loru ensimmäisen kerran esiintyi tai mikä taho julkaisi sen? Mitä muuta tietoa tästä lorusta on?

Vastaus

Vastattu

Runo on ilmeisesti pakinoitsija Ollin (Väinö Nuorteva) luoman hahmon, huonon runoilijan ja aforistikon Otso Kirjosiiven hengentuotos. Painetun runon paikallistaminen osoittautui yllättävän vaikeaksi, jatkan etsimistä. Ollin pakinoita ilmestyi Ylioppilaslehdessä ja Uudessa Suomessa 1914-1964.

Sinänsä ei ole harvinaista, että runoista ja mietelmistä tulee suusta toiseen kulkevaa ikään kuin kansanrunoutta, jota sitten muokataan ja kehitellään tarpeen ja mielen mukaan. Tähän kevätloruun taitaa nykyään liittyä Batman.

Riikka Tuomi

0 ääntä

Kommentit

Loru oli 60-luvun alussa ainakin Kevätpörriäisessä.