Luovutetun Karjalan maataloussiirtoväki sijoitettiin sodan jälkeen niin, että eri kuntien väki tuli Helsingistä ja Jyväskylästä katsoen suunnilleen samaan…

Kysytty

Luovutetun Karjalan maataloussiirtoväki sijoitettiin sodan jälkeen niin, että eri kuntien väki tuli Helsingistä ja Jyväskylästä katsoen suunnilleen samaan järjestykseen kuin oli alueluovutukseen asti asunut Viipurista ja Sortavalasta käsin. Mutta mihin Pohjois-Suomen luovutettujen alueiden maatalousväki sijoitettiin?

Vastaus

Vastattu

Pohjoisen evakkoja mm. Sallan ja Kuusamon luovutetuilta alueilta sijoitettiin Pohjanmaalle ja muualle Suomeen. Esimerkiksi sallalaisia sijoitettiin kahdeksaan lääniin ja 55 eri pitäjään. Suurin osa sallalaisista evakuoitiin kuitenkin Keski-Pohjanmaan kuntiin.

Lapin evakkojen lisäksi Suomen piti sijoittaa 400 000 Karjalan evakkoa. Suomi pyysi Ruotsilta apua ja otti vastaan yli 56 000 Lapin siviiliä.

Tarkempaa tietoa: Rautio, Erkki: Pohjoiset pakolaiset: tietoa ja tarinoita Lapin sodasta ja lappilaisten evakkotaipaleelta (2004)

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Suomi pyysi Ruotsilta apua ja [Ruotsi] otti vastaan yli 56 000 Lapin siviiliä." Tämähän on kokonaan eri asia kuin Neuvostoliitolle pysyvästi luovutettujen alueiden maatalousväki.
Ruotsi otti 1944 vastaan suomalaisia, jotka evakuoitiin Lapin sodan alla Tornionjoen länsipuolelle. He pääsivät palaamaan poltetuille kotiseuduilleen seuraavana keväänä.