Millaisella koulutustaustalla olette päässeet kirjastonhoitajiksi?

Kysytty

Hei! Millaisella koulutustaustalla olette päässeet kirjastonhoitajiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisissä kirjastoissa ja erikoiskirjastoissa työskentelee kirjastonhoitajia hyvin monenlaisella koulutustaustalla. Yhteistä kirjastonhoitajille on kuitenkin se, että heillä kaikilla on korkeakoulututkinto ja yleensä sen osana tai sen lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset informaatiotutkimuksen opinnot. Korkeakoulututkintoja on hyvin monenlaisilta aloilta, yhteiskuntatieteellisiltä tai humanistisilta aloilta, mutta joukossamme on niin teologeja, oikeustieteilijöitä kuin insinöörejäkin. Nykyisin kirjastonhoitajan tehtäviin voi valmistua myös ammattikorkeakoulusta.

Aiheesta on kysytty palvelussamme ennenkin. Voit lukea alla olevasta linkistä vuonna 2018 päivitetyn vastauksen.

https://www.kirjastot.fi/kysy/millaisen-koulutuksen-tarvitsee-etta-paasee

https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/