Millainen rakennus sijaitsi Helsingissä Jääkärinkatu 8:ssa vuonna 1942? Nykyinen talo on rakennettu 1957.

Kysytty

Millainen rakennus sijaitsi Helsingissä Jääkärinkatu 8:ssa vuonna 1942? Nykyinen talo on rakennettu 1957.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykselläsi tarkoitat ilmeisesti pommituksissa tuhoutunutta taloa. Helsinkiä pommitettiin 16.5.1942. Pommituksessa kuoli neljä henkeä. Kuvien mukaan pommit vahingoittivat ainakin Jääkärinkadun ja sen naapurikaduilla olevia taloja. Sota-arkiston kuvien mukaan Jääkärinkatu 8:n talo kärsi hyvin pahasti. Kuvista kuitenkin näkyy, että paikalla on ollut kaksikerroksinen puutalo, jonka alakerta on saattanut olla kiveä. Samanlaisia taloja oli vielä 1950-luvulla naapurissa olevalla Vuorimiehenkadulla.

Kuvat voi hakea  https://www.finna.fi/ palvelusta. Hakusanana voi käyttää Jääkärinkatu 8. Toinen mahdollisuus on  http://sa-kuva.fi/ -sivustolta. Hakusana voi käyttää Jääkärinkatu.

Muut lähteet:
Enkenberg, Ilkka :  Jatkosota päivä päivältä. Read.me, 2014
Ollila, Kaija - Toppari, Kirsti : Puhvelista punatulkkuun - Helsingin vanhoja kortteleita. Helsingin Sanomat, 1975