Millainen on vitikeli?

Kysytty

Millainen on vitikeli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

vitikeli: keli, jolloin vitilumi tekee reen ja suksien luiston huonoksi.

vitilumi: juuri t. äskettäin satanut hieno(pakkas)lumi

35 ääntä

Kommentit

Eikös tämä juuri PARANNA luistoa? Ainakin pakkasella?

Eihän märkä lumi mihinkään luista. TIlsat on vaan suksenpohjassa, vaikka kuinka hyvin olisi tervatut. Juuri tervatut ei muuten luista minkäänlaisessa lumessa, mistähän sekin johtuu?

Liian märkä ei luista. Yritin etsiä netistä tutkimusta, jossa todettiin että suken luisto perustuu vesiliirtoon. Itse tutkimuksen tekstiä en kuitenkaan löytänyt, löysin vain viittauksia siihen. Tutkimus raporteissahan on tapana, että ensin kerrataan niitä toisten tekemien tutkimusten tuloksia, joiden pohjalta on tehty uutta tutkimusta, ja sitten vasta kerrotaan oman tutkimuksen tekotavoista ja tuloksista. Tutkimuksesta kuitenkin kerrottiin aikanaan suomalaisessa mediassa, koska tutkimus oli suomalainen.