Otsikko
Millainen on näytelmän käsikirjoitus? Haluasin osallistua Ahaa teatterin nuorille suunnattuun käsikirjoituskilpailuun, (http://www.ahaateatteri.com/kirjkilpa…

Kysytty

Millainen on näytelmän käsikirjoitus?
Haluasin osallistua Ahaa teatterin nuorille suunnattuun käsikirjoituskilpailuun, (http://www.ahaateatteri.com/kirjkilpa.htm) mutta minulla ei ole hajuakaan millaiselta tekstin pitäisi näyttää...
Ohjeissa lukee näin:
"Kuvittele henkilöt tiettyyn tilanteeseen (kuka, missä, mitä) ja pyri tarkkoihin havaintoihin." ja "Huomioithan, että kirjoitat kohtauksen NÄYTELMÄMUOTOON (vuorosanat, puhuttu kieli)."
Liittyy varmaan ratkaisevasti tekstin kirjoittamiseen.

En ole varma onko tämä oikea paikka kysyä tätä, mutta kysympä kuitenkin, kun niin oivalliseksi palveluksi olen tämän huomannut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa vaikka kävellä lähimpään kirjastoon ja lukea tai silmäillä paria näytelmää, niin näet miten ne rakentuvat. Huomaat että näytelmät ovat aika vapaamuotoista kirjoittelua ja ihmisten välistä vuoropuhelua. Tietysti voit samalla käynnillä myös kysäistä, josko kirjastossa olisi paikalla jokin kirjoittamisen tai luovan kirjoittamisen opas, josta voi saada vinkkejä kirjoittamiseen, mutta liikaa niihinkään ei kannata paneutua. Kilpailun tehtävänanto vaikuttaa siltä, ettei sinulta vaadita mitään ammattimaista käsikirjoittamista. Aihe, idea ja mielikuvitus ovat tärkeimpiä.