Millainen oli Suomen kuntajako vuoden 1918 alussa? Kuinka paljon kuntia oli ja minkä nimisiä ne olivat? Jos vastaus on liian pitkä tähän laitettavaksi, mistä…

Kysytty

Millainen oli Suomen kuntajako vuoden 1918 alussa? Kuinka paljon kuntia oli ja minkä nimisiä ne olivat? Jos vastaus on liian pitkä tähän laitettavaksi, mistä voisin sen löytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikko Mäkelän ja Pirkko Rettin toimittamassa Suomen kunnat 1917-2009 (AtlasArt 2008) on listattu vuoden 1917 kunnat sivuille 82-85. Niitä oli kaiken kaikkiaan 532. Lista on sen verran pitkä, ettei niitä voi tähän kirjata.

Kirjassa on tietoa kuntarakenteen kehityksestä. Itsenäistymisen aikaan 1917 Suomessa oli mm. 38 kaupunkia, neljä kauppalaa ja 490 muuta kuntaa.
Kirjaa voitte tiedustella alueenne kirjastosta.