Millä teoksella F. E. Sillanpää saavutti Nobel-palkintonsa?

Kysytty

Millä teoksella F. E. Sillanpää saavutti Nobel-palkintonsa?

Vastaus

Vastattu

Syksyllä 1939 Sillanpään nimi nousi Nobel-ehdokkaiden joukkoon. Hänen novelliensa valikoima Färden till Kvarnbäcken (Retki Myllykoluun) oli 1936 herättänyt Nobel-komitean sihteerissä Per Hallströmissä mielenkiintoa Sillanpään lämmintä kertojaa kohtaan. Hallström tapasi pienissä novelleissa humaanin kertojan, jonka kanssa lukijan teki mieli vaihtaa ajatuksia.

Sillanpää voitti Nobel-äänestyksessä Sveitsissä asuvan Hermann Hessen ja sitten hollantilaisen Johan Huizingan. Sillanpään katsottiin kilpailijoitaan paremmin täyttävän Alfred Nobelin jälkisäädöksessä mainitun taiteen idealistisen tarkoitusperän vaatimuksen. Kauan odotettu ilmoitus palkinnosta saapui Tukholmasta Helsinkiin 9.11.1939. Palkinnon perusteluissa korostettiin Sillanpään teosten luonnonlyyrisyyttä, ylittämätöntä yksityiskohtien kuvausta ja psykoanalyyttistä ihmiskuvausta.

Lähde: Sillanpää, Frans Emil (1888 - 1964) | SKS Henkilöhistoria (kansallisbiografia.fi)

Ruotsin Akatemian perusteluissa todettiin, että palkinto myönnettiin "syvällisestä ymmärtämisestä ja syvällisestä tyylitajusta, joita käyttäen hän on kuvannut kotimaansa maalaiselämää ja luontoa keskinäisessä vuorovaikutuksessa". Romaaneista lausunnossa mainitaan Hurskas kurjuus ja Nuorena nukkunut.

Lähde: Nobel palkinto - F. E. Sillanpään Seura (fesillanpaanseura.org)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nobel-palkinto myönnetään elämäntyöstä, ei tietystä teoksesta.