Otsikko
Millä perusteella kirjat jaetaan luokkiin? Miksi esimerkiksi Sugawara Takasuen tyttären kirjoittama Keisarinnan hovineidon päiväkirja on usein luokiteltu…

Kysytty

Millä perusteella kirjat jaetaan luokkiin? Miksi esimerkiksi Sugawara Takasuen tyttären kirjoittama Keisarinnan hovineidon päiväkirja on usein luokiteltu elämäkertoihin/muistelmiin (99.1), mutta toisinaan myös UDK-luokkaan 895 -3, eli kiinan- ja japaninkieliseen proosakirjallisuuteen. Mikä tai kuka siis määrittää luokan, johon kirja päätyy (hyllyssä?)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston kirjoille määritellään kirjastossa yksi pääluokka, jonka perusteella kirjat ovat hyllyssä. Sen lisäksi voidaan lisätä lisäluokkia, joiden avulla ne tulevat luokalla haettaessa aineistorekisteristä esille.

Yleisissä kirjastoissa käytetään kymmenluokitusjärjestelmää (YKL), jossa mm. tuossa 99.1-luokassa on elämäkerroiksi luokitellut kirjat. Elämäkerroissa on puhtaasti elämäkerralliset teokset, mutta teosten sisältö saattaa olla lähellä esim. kaunokirjallisuutta. Silloin voidaan käyttää lisäluokkia. Tässä kirjassa on lisäluokkana kirjallisuudentutkimuksen luokka 86.95.

UDK-luokitusta käyttävät tieteelliset kirjastot, ja tässä nimenomaisessa kirjassa proosakirjallisuuden UDK-luokkaa 895 -3 on käytetty esim. tieteellisten kirjastojen yhteisluettelossa Linda:ssa lisäluokkana:

Keisarinnan hovineidon päiväkirja / Sugawara Takasuen tytär
Helsinki : Basam, cop. 2005.
UDK-luokitus 929 Sugawara
895 -3
99.1 (ykl)
86.95 (ykl)