Otsikko
Millä nimellä Simone de Beauvoirin opiskelupäiväkirjat on julkaistu? Onko ne käännetty suomeksi tai englanniksi?

Kysytty

Millä nimellä Simone de Beauvoirin opiskelupäiväkirjat on julkaistu? Onko ne käännetty suomeksi tai englanniksi?

Vastaus

Vastattu

Finna haulla löysin katsauksen de Beauvoirin muistelmiin. Siltä löytyi kirja Diary of a philosophy student. Volume 1, 1926-27, joka olisi saatavilla Jyväskylän yliopiston kirjastosta. Finna

WorldCat haku löysi suomennettuja muistelmia nimillä Perhetytön muistelmat (noin 16 vuotiaaksi) ja Asioiden laita. Asioiden laita voisi kattaa osan opiskeluvuosista. WorldCat

Filosofia.fi sivustolta löytyy yhteenveto de Beauvoirin elämästä ja tuotannosta. Filosofia.fi

3 ääntä

Kommentit

Opiskeluaikojen päiväkirjat on julkaistu englanniksi kahdessa osassa. Ensimmäinen on vastauksessa mainittu osa 1 vuosilta 1926-27, ja toinen kattaa vuodet 1928-29.

Suomennettuja muistelmateoksia koskeva osa vastauksesta on kahdellakin tavalla harhaanjohtava. Ensinnäkin Asioiden laita on kahdeksassa osassa suomeksi ilmestyneen muistelmateossarjan toiseksi viimeinen osa, joka käsittelee Beauvoir'n elämää 1960-luvulla, siis noin 40 vuotta opiskeluaikojen jälkeen. Perhetytön muistelmien jälkeen aikajärjestyksessä seuraava osa sarjaa on Voiman vuodet.

Toiseksi, jos nimenomaan opiskeluajat kiinnostavat, Perhetytön muistelmat kyllä ehtii kuvata ne kokonaan, aina 21-vuotiaana suoritettuun yliopiston loppututkintoon asti. Ei siis "noin 16-vuotiaaksi".

Kiitos lisätiedoista!!!