Otsikko
Miksi yhteiskunnan rahoittamissa tiedotusvälineissä sallitaan uskonnollinen piilomarkkinointi ei uskonnollisten uutisointien yhteydessä (esimerkiksi…

Kysytty

Miksi yhteiskunnan rahoittamissa tiedotusvälineissä sallitaan uskonnollinen piilomarkkinointi ei uskonnollisten uutisointien yhteydessä (esimerkiksi kuvauspaikkana tai haastateltavana henkilönä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä tarkoittaa kysymyksellään varmaankin Yleisradiota. Yleisradion toimintaa säätelee Laki Yleisradio Oy.stä. Laissa todetaan, että Yleisradio ei voi tuottaa sponsoroitua ohjelmaa eikä näyttää mainoksia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931380

Yleisradion eettisten ohjeiden mukaan piilomainonta ja tuotesijoittelu on kielletty. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/20/ylen-ohjelmatoiminnan-ja-sisaltojen-eettiset-ohjeet-ots

Se, että toimittaja kuvaa ohjelmaansa esimerkiksi kirkon edessä ei ole piitlomainontaa ellei toimittajalle tai Yleisradiolle makseta kuvauspaikan käytöstä. Näin ei yleensä ole. Jos ohjelmassa käsitellään uskontoon liittyvää asiaa, on pikemminkin luontevaa, että sen taustana on jokin asiaan liittyvä rakennus.