Miksi William Barentsin muistolaatta on Norjan Vardö'ssä. Käsittääkseni hän kävi paljon kauempana. Nimettiinkö Barentsin meri hänen mukaansa 1993 ja jos niin…

Kysytty

Miksi William Barentsin muistolaatta on Norjan Vardö'ssä. Käsittääkseni hän kävi paljon kauempana.

Nimettiinkö Barentsin meri hänen mukaansa 1993 ja jos niin mikä oli meren nimi ennen sitä?

Vastaus

Vastattu

Barentsin meri esiintyi Encyclopaedia Britannican mukaan ensimmäisen kerran v. 1853 kartalla korvaten nimen the Murmean sea. (ks. www.britannica.com).

Vårdössä on monumentti, joka paljastettiin vuonna 1994 Willem Barentsin löytöretkien 400 -vuotismuistotilaisuudessa ( Fyren. Medlemstidning för Lidingö Segelsällskap 58 (2013), 2, s. 4.)