Otsikko
Miksi vuosina 2009-2013 voimassa ollut poliisilaitosjako jäi verraten lyhytikäiseksi? Poliisilaitosten määrää supistettiin vuoden 2014 alussa 12:een vain…

Kysytty

Miksi vuosina 2009-2013 voimassa ollut poliisilaitosjako jäi verraten lyhytikäiseksi? Poliisilaitosten määrää supistettiin vuoden 2014 alussa 12:een vain muutama vuosi sen jälkeen, kun oli perustettu 25 pääasiassa maakuntien alueita vastannutta poliisilaitosta 90 kihlakunnan poliisilaitoksen tilalle.

Vastaus

Vastattu

Poliisin hallintorakenneuudistusta (Pora III) käsittelevän, vajaa 200-sivuisen julkaisun (Sisäasiainministeriö 21.8.2012) esittelytekstissä kerrotaan seuraavasti:"Valtioneuvoston 4.4.2012 antaman kehyspäätöksen mukaan poliisihallinnossa toteutetaan vuosina 2014 -2015 koko poliisihallintoa koskeva hallintorakenteen uudistus (Pora III), jolla vahvistetaan poliisiyksiköiden toimintakykyä niiden määrää vähentämällä ja tehtäväkenttää uudelleen arvioimalla."

Maallikon valistuneena arvauksena sanoisin, että uudistuksella on voinut olla jotain tekemistä myös rahan kanssa.

https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-777-3