Miksi verenpisaroistani tippuvat nuput jo ennen kuin ne ehtivät aueta? Lehtiin ja varsiin on tullut pieniä sokerihiukkasia, onko tällä jotakin merkitystä?

Kysytty

Miksi verenpisaroistani tippuvat nuput jo ennen kuin ne ehtivät aueta? Lehtiin ja varsiin on tullut pieniä sokerihiukkasia, onko tällä jotakin merkitystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tavallisin selitys verenpisaran kukkien tai nuppujen putoamiseen on liian vähäinen kastelu: sekä nuput että kukat voivat pudota, jos kasvi kuivuu pahasti. Yksi ainoa kuivuminen saattaa aiheuttaa sekä nuppujen että kukkien putoamisen.

Nuppujen lakastuminen tai putoaminen voi johtua myös etyleenistä:

"Etyleeni on kaasu, jolle monet ruukkukasvit ovat herkkiä. -- Kasvit erittävät itsekin etyleeniä erilaisia määriä, mutta jos kasvi joutuu alttiiksi rasituksille, esimerkiksi kuivuudelle, liialliselle kastelulle tai mekaanisille vaurioille, tuotto lisääntyy merkittävästi. Kuljetuksen, varastoinnin ja myynnin aikana sekä kotioloissa ruukkukasvit voivat joutua alttiiksi korkeille etyleenipitoisuuksille, esimerkiksi jos ne joutuvat läheisiin tekemisiin vihannesten ja hedelmien kanssa."

"Sekä kasvien itsensä erittämä että ulkopuolelta vaikuttava etyleeni panevat alulle kypsymisprosesseja. Tuloksena on lehtien putoamista ja/tai kellastumista, kukat ja nuput lakastuvat ja/tai putoavat. Kukkakasvit ja erityisesti nupulliset kasvit ovat herkempiä etyleenille kuin viherkasvit. Kaikkein herkimpiä etyleenille ovat esimerkiksi atsaleat, vinolehdet, lehtikaktukset, ihmeköynnökset, piispankukat, kellokukat, tyräkit, verenpisarat, kiinanruusut ja orkideat."

Sokerihiukkaset eivät sinänsä välttämättä liity asiaan. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, etteivät hiukkaset ole ansarijauhiaisia, jotka ovat erityisesti verenpisaroilla viihtyviä lumivalkeita hyönteisiä. Jauhiaiset imevät lehdistä kasvinesteitä. Niiden aiheuttamat vauriot ovat yleensä merkityksettömiä, mutta jos niitä on paljon, kasvi voi heikentyä.

(Maj-Lis Pettersson, Terveet ruukkukasvit)

39 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Oston verenpisaran 2 päivää sitten oikein puutarhakaupasta ja nyt se voi jo huonosti miten voin pelasta sen vielä?