Veroilmoituksen teko Suomessa ja Yhdysvalloissa

Kysytty

Miksi Suomessa perusihminen ilmoittaa vain arvion vuosittaisista tuloistaan verottajalle, mutta Yhdysvalloissa pitää tehdä ilmeisen työläs veroilmoitus?

Vastaus

Vastattu

Eri maissa on päädytty erilaisiin järjestelmiin ja käytäntöihin, mutta miksi näin on, siihen on vaikea antaa vastausta. Suomessa on nykyään käytössä järjestelmä, jossa veronmaksaja saa esitäytetyn veroilmoituksen tarkistettavakseen. Sen tietojen tarkistaminen on verovelvollisen vastuulla, joka korjaa virheelliset tiedot ja lisää puuttuvat. Monet vähennykset täytyy myös lisätä itse. Veroilmoitukseen ei liitetä näitä koskevia kuitteja, mutta ne täytyy säilyttää itsellä.

Esitäytetty veroilmoitus on otettu Suomessa käyttöön asteittain vuodesta 1996 alken. Sitä ennen verotoimisto postitti verovelvollisille tyhjän lomakkeen, johon täytettiin kaikki tiedot itse. Tarvittavat kuitit ja tositteet liitettiin ilmoitukseen. Aiemmin, vuoteen 1960 saakka, laadittiin vielä erilliset ilmoitukset valtionverotusta ja kunnallisverotusta varten. Ennen näitä uudistuksia veroilmoituksen teko oli siis Suomessakin huomattavasti työläämpää kuin nykyään.

Palkansaajien kohdalla työnantaja ilmoittaa maksetut palkat ja niistä tehdyt ennakonpidätykset suoraan verottajalle. Yrittäjät maksavat ennakkoveroa, jonka määrä perustuu edellisen vuoden tulokseen tai yritystoiminnan alussa arvioituun tulokseen.

Lähteet:

Handolin, Ville-Valtteri: Veroilmoitusmenettelyn kehitystarina. Julkaisussa Verotus 1865-2015 - näkökulmia suomalaiseen verotukseen: https://www.vero.fi/globalassets/tietoa-verohallinnosta/esitys--ja-opet….

Verohallinto: https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/ennakkovero/

Veronmaksajien keskusliitto: https://www.veronmaksajat.fi/Veroilmoitus/esitaytetty-veroilmoitus-2020…

1 ääntä

Kommentit

Yksi syy siihen että verotuksen tietojärjestelmän kehitys on USA:ssa ollut hidasta on se että amerikkalaiset eivät halua valtion "paisuvan", mikä tarkoittaa että valtionhallinnon kehittämiseen ei käytetä tarpeeksi verovaroja. Vielä åitkään Internet-aikana verotuksen tietoja kuljetettiin USA:n verohallinnossa magneettinauhoilla virastosta toiseen.
Meillä Suomessa on toisinpäin, eli kehitetään tietojärjestelmiä, jotta verovaroja ei tarvittaisi siihen, että byrokraatit tekevät puuduttavia tehtävä kuten kuittien tarkastus.

Tuli kirjoitettua epäselvästi, joten täydennän: Meillä käytetään verovaroja tietojärjestelmien kehittämiseen ettei tarvitse palakta niin paljon byrokraatteja. Lisäksi suomalaiseen verotuskäytäntööön kuuluu esimerkiksi tulonhankkimisvähennys, jonka suuruus valitan vuosittain siten, että sekä veronmaksaja että veronsaaja hyötyvät siitä että kaikkia kuitteja ei tarvitse tarkistaa. Niiden tarkistamiseen kun kuluu paljon palkkarahaa, jolloin tulee liian kalliiksi tarkistaa kaikki.