Miksi Suomessa otetaan kengät pois jalasta sisälle tullessa?

Kysytty

Miksi Suomessa otetaan kengät pois jalasta sisälle tullessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kenkien ottaminen pois sisällä on Suomessakin kulttuurihistoriallisessa mielessä melko tuore tapa. Pari sataa vuotta sitten savutupien aikaan ei kenkiä otettu jalasta sisälläkään, jos sellaiset sattui omistamaan. Vielä 1900-luvun alkupuolellakin käytettiin yleisesti kenkiä sisällä ja tuolloin oli käytössä erilliset sisäkengät, jotka vaihdettiin eteisessä. Vasta, kun rakennukset Suomessa ryhdyttiin rakentamaan tiiviiksi ja sisälämpötila saatiin nostettua korkeammaksi talvella, pystyttiin siirtymään kengättömään kulttuuriin. Tämä tapahtui pääosin sotien jälkeen. Tämä varmastikin juontuu siitä, että 1950-luvulla ja 1960-luvulla Suomessa on korostettu siisteyttä ja puhtautta. Ja Suomen hyvin vaihteleva ilmasto on tuonut haasteensa kotien pitämisessä puhtaan, jos ulkokengät pidettäisiin jalassa. Perinne ei siis ole kovin vanha, kertoo intendentti Pekka Kankkunen Kuopion Kulttuurihistoriallisesta museosta.

Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -palvelussa on muutamaankin kertaan mietitty kenkien riisumisen tapaa eri maissa. Siellä arveltiin, että ” Täällä pohjoisen keliolosuhteissa kenkien riisuminen ja kylässäkin sukkasillaan tassuttelu perustuu enimmäkseen käytännöllisyyteen, mukavuuteen ja siihen, ettei oman tai toisen kodin lattiaa haluta liata tai naarmuttaa kuraisilla tai hiekkaisilla jalkineilla.”

Arizonan yliopistossa tehtiin vuonna 2016 tutkimus siitä, kuinka paljon kenkien pohjissa kulkeutuu sisälle asuntoon mikrobeja. Jo kahdessa viikossa uusien kenkien pohjaan havaittiin ilmestyvän 440 000 yksikköä bakteereita, joten kenkien riisumiselle sisätiloissa on ainakin merkittäviä terveydellisiä syitä.

Vähänkin juhlallisemmissa tilaisuuksissa Suomessakin hyviin tapoihin kuitenkin kuuluu siistien ja tilanteeseen sopivien sisäkenkien käyttö. Tapakouluttaja Helena Valonen muistuttaakin oppaassaan, että ”vieraisille mentäessä kenkiä ei oteta pois. Talvella nainen vaihtaa sisäkengät jalkaansa samalla, kun riisuu päällysvaatteensa. Herrasmies turvautuu tarvittaessa kalosseihin, koska hän tietää, että vain moukat liikkuvat likaisissa kengissä.”

Lähteet:

Säädyllistä ja säädytöntä : pukeutumisen historiaa renessanssista 2000-luvulle (toimittaneet Arja Turunen ja Anna Niiranen). SKS, 2019.

http://www.kysy.fi/kysymys/sisakenkien-kaytto-kylassa

https://www.wildcat.arizona.edu/article/2016/09/n-petri-dishes-you-can-wear-ua-researchers-study-the-bacteria-on-the-bottoms-of-your-shoes

Valonen, Helena: Hyvä käytös huomataan! Gummerus, 1988.