Otsikko
Miksi Suomessa käytetään vaaleissa suhteellista vaalitapaa? Miksei ole vain yksinkertaisesti niin, että ne, jotka kussakin vaalipiirissä saavat eniten ääniä,…

Kysytty

Miksi Suomessa käytetään vaaleissa suhteellista vaalitapaa? Miksei ole vain yksinkertaisesti niin, että ne, jotka kussakin vaalipiirissä saavat eniten ääniä, valitaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suhteellinen vaalitapa on kirjattu Suomen perustuslakiin ja vaalilakiin (2.10.1998/714).

Suhteellinen vaalitapa otettiin Suomessa ensimmäisen kerran käyttöön eduskuntavaaleissa vuonna 1907. Vaalitapoja vertaillut toimikunta totesi vähemmistöjen äänen pääsevän siinä paremmin esiin, mikä tukisi yhteiskunnallista vakautta. Vaalitavan uskottiin myös edistävän äänestysaktiivisuutta ja sopivan hyvin Suomen kaksikieilisiin oloihin.

Vaalien paikkajako määräytyy puolueen tai valtsijayhdistyksen vaalipiirissä saaman kokonaisäänimäärän sekä henkilökohtaisten äänimäärien tuottamien vertailulukujen perusteella. Tällöin ääni ei mene hukkaan vaikka oma ehdokas ei menisikään läpi. Järjestelmää on silti arvosteltu siitä, että vähäväkisissä vaalipiireissä läpimenon äänikynnys on noussut hyvin korkeaksi, mikä käytännössä suosii suuria puolueita, ja pakottaa pienet ryhmittymät tekemään joskus epäsopivalta näyttäviä vaaliliittoja.

Linkki

https://vaalit.fi/eduskuntavaalien-tuloksen-laskenta

https://www.osallistu.fi/politiikassa/miten-voit-vaikuttaa-paikallises/…