Miksi silikoninen pinta muuttuu tahmeaksi, ja voiko tahmeuden saada poistettua? Minulla on muutamia tavaroita, joissa on samettisen sileä silikoninen pinta,…

Kysytty

Miksi silikoninen pinta muuttuu tahmeaksi, ja voiko tahmeuden saada poistettua?

Minulla on muutamia tavaroita, joissa on samettisen sileä silikoninen pinta, tai paremminkin oli, sillä nyt pinta on muuttunut ällöttävän tahmeaksi, kerää kaikki pölyt ja karvat, ja johon jopa sormet jäävät kiinni.
Tuotteita on käytetty ja säilytetty oikein ja oikeissa lämpötiloissa. Puhdistus ei onnistu pelkällä vedellä, eikä tavanomaisilla kotoa löytyvillä pesuaineilla.

Näitä tavaroita ovat mm. ulkoinen kovalevy, pieni uunikinnas, avaimenperä, kakkuvuoka ja taskulamppu.

Vastaus

Vastattu

Erityisesti keittiötarvikkeissa silikonipinta saattaa muuttua tahmeaksi rasvajäämien takia. Tahmaisuutta voi kokeilla poistaa ruokasoodan avulla: Ruokasoodaan sekoitetaan hieman vettä ja seosta levitetään tahmaiselle silikonituotteelle. Seoksen annetaan kuivua, minkä jälkeen se huuhdellaan pois.

https://www.cleanipedia.com/gb/kitchen-cleaning/how-to-clean-sticky-sil…

https://gloriousdays.co/how-to-clean-sticky-silicone-bakeware-lunchboxe…