Miksi Saturnuksen ympärillä oleva kehä ei hajoa ympäriinsä?

Kysytty

Miksi Saturnuksen ympärillä oleva kehä ei hajoa ympäriinsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saturnuksen renkaiden läheltä on löydetty kuita, jotka painovoimallaan vaikuttavat koossapitävästi rengaskappaleisiin ja estävät niitä joutumasta laajemmalle radalle.

Renkaat muodostuvat pääasiassa muutamien senttimetrien tai metrien läpimittaisista jääkappaleista, mutta joukossa on myös suurempia ja pienempiä kappaleita. Renkaiden leveys on noin 60 000 kilometriä (eli likimain sama kuin Saturnuksen säde). Arviot renkaiden paksuudesta ovat ajan mittaan jatkuvasti pienentyneet. Niiden todellista paksuutta ei ole pystytty määrittämään edes luotainkuvista; se lienee vain 100 metrin luokkaa.

Kaikilla jättiläisplaneetoilla on rengasjärjestelmä, mutta Saturnuksen renkaat ovat ylivoimaisesti suurimmat ja kirkkaimmat.

Lähteet:
Tähtitieteen perusteet. Ursa, 2010
Hannu Karttunen, Tähdet ja maailmankaikkeus. Otava, 2005