Otsikko
Ristinolla-pelin nimen alkuperä

Kysytty

Miksi ristinolla on juuri ristinolla eikä esim. rastinolla tai ruksinolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ristinolla-peli on vanha ja laajalle levinnyt peli josta on käytössä monia versioita ja nimiä. Rooman valtakunnassa pelin nimi oli terni labilli, myöhäisempiä variaatioita ovat esim. tick-tack-toe, x's and o'sies. Olli Aulion Suuressa leikkikirjassa peli esitellään nimellä Risti ja ympyrä. Ristinolla saattaisi olla suora käännös nimestä Noughts and crosses. Englannin sanalla cross on ainakin sama ristin ja rastin kaksoismerkitys kuin suomen sanalla risti, ja nought tarkoittaa juurikin nollaa. Varmaa vastausta nimen alkuperään en kuitenkaan valitettavasti löytänyt.

Lähteet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tic-tac-toe

Olli Aulio: Suuri leikkikirja 2004