Otsikko
Miksi punainen viiva on klassiko kirja

Kysytty

Miksi punainen viiva on klassiko kirja

Vastaus

Vastattu

Ilmari Kiannon Punainen viiva -romaani (1909) ajoittuu Suomen historian merkittäväään ajanjaksoon, ensimmääisten eduskuntavaalien aikaan 1907. Vuoden 1906 lakiuudistus takasi äänioikeuden  myös mm. naisille. Punainen viiva on ajankuvaus agitaattoreineen kaikkineen, mutta se voidaan nähdä myös Kiannon kannanottona tilanteeseen. Muuttuiko mikään tarpeeksi ensinkään? Teos nähdään köyhien Topin ja  Riikan kautta..

Klassikoksi Puneaisen viivan  tekee myuös teoksen rakenne, jossa karhu näyttelee osaansa.

Suomen valtiopolitiikan pitkä kaari | Ensimmäiset eduskuntavaalit 1907