Otsikko
Miksi nimitetään sellaista fantasia kirjallisuutta, minkä maailma muistuttaa keski-aikaa myös vähän sitä ennen ja vähän sen jälkeen kuten Taru sormusten…

Kysytty

Miksi nimitetään sellaista fantasia kirjallisuutta, minkä maailma muistuttaa keski-aikaa myös vähän sitä ennen ja vähän sen jälkeen kuten Taru sormusten herrasta maailma? Sanotaanko sellaista maailmaa keski-aikaiseksi maailmaksi vai miksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fantasiakirjallisuus voidaan jakaa alalajeikseen monella tavalla. Puhutaan esim. korkeasta fantasiasta, miekka ja magia -kirjallisuudesta, spekulatiivisesta fiktiosta tai maagisesta realismista. Tietoa näistä vaikkapa kirjasta Fantasian monet maailmat (toimittaneet Kristian Blomberg, Irma Hirsjärvi ja Urpo Kovala, 2004).

Keski-ajan fantasiasta puhutaan usein tarkoittaen keskiaikaan sijoittuvaa rooli- tai muuta pelaamista, mutta myös esim. tarkoittaen sillä korkean fantasian alalajia. Korkea fantasia on fantasiakirjallisuuden alalaji, jossa tapahtumat sijoittuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi kuvitteeliseen maailmaan.

Lisää tietoa esim. allaolevista linkeistä:

http://www.glossa.fi/mirator/themeissue2005/vmsaarikoski.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_fantasy