Miksi musta aukko vetää valoa puoleensa vaikka valolla ei ole massaa? Fotonin liike energia ei kelpaa vastaukseksi.

Kysytty

Miksi musta aukko vetää valoa puoleensa vaikka valolla ei ole massaa?
Fotonin liike energia ei kelpaa vastaukseksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on painovoimasta. Musta aukko on niin massiivinen, ettei valokaan pääse pakenemaan sen painovoimakentästä, mistä syystä musta aukko näyttää "mustalta" eikä sitä ei voida havaita esim. teleskoopilla katsomalla. Mustaan aukkoon syöksyvän ja sen ympärille kertyvän materian ilmiöineen voimme sen sijaan havaita. Metsähovin radiotutkimusaseman kvasaarisivuilla mustan aukon ja valon suhdetta selitetään näin: "Newtonilaisittain ajateltuna mustan aukon pakonopeus eli nopeus, joka kappaleella täytyy olla päästäkseen pois gravitaatiokentästä, ylittää valonnopeuden. Kun heitämme maapallolla kiven ilmaan, se kohoaa hetken ja kaartaa sitten takaisin maanpinnalle. Periaatteessa mustan aukon pinnalla ylöspäin suunnatulle valokeilalle kävisi samoin."

Lisävalaistusta asiaan saat Tieteen kuvalehden artikkelista 14/2003, s. 10, missä painovoiman kerrotaan vaikuttavan valoon, vaikka valohiukkasilla ei olekaan massaa sen perinteisessä merkityksessä. Valolla on kuitenkin massa, joka liittyy liikkeeseen eli mainitsemaasi fotonin liike-energiaan.

Lähteet:
http://kurp-www.hut.fi/quasar/info/mustaaukko.htm
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=195&a=1219&id=8252_6