Miksi kutsutaan takissa tai vaatteessa taskua, joka on normaalin sivutaskun yläpuolella ja johon menee käsi n. 90 asteen kulmassa?

Kysytty

Miksi kutsutaan takissa tai vaatteessa taskua, joka on normaalin sivutaskun yläpuolella ja johon menee käsi n. 90 asteen kulmassa?

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiaa tutulta ompelijalta, ja hänen mukaansa tämän tyyppiselle, käsien lämmittelyyn tarkoitetulle taskulle ei ole varsinaisesti omaa termiään. Ompelutekniikan kannalta kyseessä on "tasku sauman yhteydessä" ja taskua voisi kuvata myös ilmaisulla "saumaan upotettu rintatasku". Verkkokaupoissa myytävien takkien yhteydessä taskutyypistä tunnutaan puhuvan myös rintataskuna ja käsitaskuna, mutta nämä käsitteet voivat olla harhaanjohtavia ilman kuvaa takista.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos vastauksesta! Olen pohtinut ja yrittänyt etsiä tätä tietoa kauan. Vastauksen löytymättömyydelle on siis syynsä!