Miksi koulujen lukuvuosi alkaa elokuussa, eikä vuoden alussa, joka olisi loogisempi vuoden aloitus kohta? (esim. 1 luokan aloitus)

Kysytty

Miksi koulujen lukuvuosi alkaa elokuussa, eikä vuoden alussa, joka olisi loogisempi vuoden aloitus kohta? (esim. 1 luokan aloitus)

Vastaus

Vastattu

Lukuvuoden alkamis- ja päättymisajankohdan paikka kalenterissa juontaa juurensa koululaitoksemme alkuaikoihin. Kun koulujen vuotuista työaikaa kansakoululaitostamme muotoiltaessa suunniteltiin, katsottiin tarpeellisiksi pitkät lukuvuodet ilman pitkiä lomia, joiden aikana koulun maailma olisi vaarassa unohtua kasvateiltaan. Kesän ja koulutyön yhdistäminen osoittautui silloisessa maatalousvaltaisessa yhteiskunnassamme mahdottomaksi toteuttaa, sillä lapsia tarvittiin maataloustöissä. Syksyllä alkava ja keväällä päättyvä lukuvuosi oli näin meidän oloissamme ainoa mahdollinen vaihtoehto, joka mahdollisti pitkän, keskeytymättömän kouluvuoden.

Lähde:
Aimo Halila, Suomen kansakoululaitoksen historia