Miksi joskus näkee jostakusta erittäin tunnetusta henkilöstä kirjoitetun esim. että "muuan John Lennon"? Käytetäänkö tätä yleensä sellaisissa yhteyksissä,…

Kysytty

Miksi joskus näkee jostakusta erittäin tunnetusta henkilöstä kirjoitetun esim. että "muuan John Lennon"? Käytetäänkö tätä yleensä sellaisissa yhteyksissä, joissa viitataan aikaan, jolloin hän ei vielä ollut kuuluisa? Eli jos vaikka kerrotaan jostakusta toisesta tunnetusta henkilöstä ja hän on ollut tämän suuren kuuluisuuden kanssa tekemisissä joskus silloin, kun tämä ei vielä ollut kuuluisuus? Voihan noin tietysti sanoa huvin vuoksikin, mutta onko kyseessä yleensä tuo edellä mainittu?

Vastaus

Vastattu

Eiköhän tällaisessa tapauksessa liene kysymys joko ironiasta tai puhtaasti leikkisästä ilmauksesta, jossa kirjoittaja uskoo (ja osoittaa) kaikkien tuntevan  kyseisen kuuluisuuden. Joku on joskus käyttänyt jopa ilmaisua "muuan Jeesus". Muuan siis vain viittaa siihen, että henkilö on todella kuuluisa.