Miksi Helmet-kirjastot eivät ole mukana Kirjastokinossa?

Kysytty

Miksi Helmet-kirjastot eivät ole mukana Kirjastokinossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoille suunnattuja striimattavia elokuvapalveluja on testattu ja arvioitu viimeisten vuosien aikana. Kirjastokinon kuvan ja sisällön laatu ei ollut silloin tyydyttävällä tasolla: mm. suurin osa sisällöstä oli yli 15 vuotta vanhaa, elokuvateatteri levityksen ulkopuolelle jäänyttä elokuvatuotantoa ja uutuudet puuttuivat kokonaan. Viddlassa oli hintaansa nähden myös pieni kokoelma ja hyvin vähän uutuuksia. Kummankaan itse kokoelma ei olisi tuonut lisäarvoa Helmetin yli 10 000 Blu Ray/DVD-elokuvan kokoelmaan verrattuna.

Helmetin kokoisessa kirjastokimpassa (asukkaita eli potentiaalisia käyttäjiä Helmet-alueella yli miljoona) elokuvapalvelun hinta muodostuisi helposti hyvin korkeaksi. Jos olisimme ostaneet Kirjastokinon (jonka kokoelman koko oli noin 500 vanhaa elokuvaa arviointi hetkellä), olisi se merkinnyt, että osasta fyysisten tallenteiden hankintaa olisi jouduttu luopumaan. Määrärahat eivät riittäneet sekä fyysisten tallenteiden hankkimiselle että striimattavien elokuvien palvelulle samanaikaisesti. Helsingissä ja koko Helmet alueella päätimme vielä jatkaa elokuvien hankkimista fyysisinä tallenteina ja digitaalisen aineiston puolella panostaa edelleen vahvasti e-kirjoihin ja e-lehtiin sekä myös muihin digitaalisiin palveluihimme.

Kaksi vuotta sitten alkoi Yleisten kirjastojen konsortion ja Kansalliskirjaston yhteisesti luotsaama striimattavien elokuvien kilpailutus yleisille kirjastoille. Kilpailutus on ratkennut ja sen voitti Cineast. Helsinki/Helmet ei voinut tähän kilpailutukseen ja sen tulokseen kuitenkaan sitoutua, koska tulevan elokuvapalvelun lisenssimalli, nk. pay per view -pohjainen lisensiointi, on Helmetin kokoiselle alueelle epäsuotuisa, liian kallis. Haasteena tällaisessa katselukertaan perustuvassa mallissa on se, että emme pysty ennakoimaan kustannuksia. Pahimmassa tapauksessa katselumäärät olisivat jo alkuvuodesta niin suuret, että loppuvuodeksi palvelu olisi pakko sulkea. Toki voisimme asettaa palveluun kuukausittaisia katselurajoituksia. Kovin rajoitetun palvelun tarjoaminen ei kuitenkaan kuulostanut houkuttelevalta eikä tarkoituksenmukaiselta, varsinkin kun jokaisella suomalaisella on Yle Areenan tasoinen striimauspalvelu käytössä rajoituksitta.

DVD ja Blu Ray formaattien myynti loppunee lähitulevaisuudessa. Fyysisen aineiston ja digiaineiston, kaikkien erilaisten formaattien, tarjoaminen on kallista. Valintoja on pakko tehdä, koska on vain yksi aineistobudjetti eikä se kasva aineistojen tarjonnan monimuotoistuessa. (Lisäksi Helmet-kirjastot liittyvät Kuntien yhteiseen e-kirjastoon tänä keväänä ja maksavat siitä osansa asukasluvun suhteessa.)

Vastaus on saatu Helsingin kaupunginkirjaston kokoelma- ja metatietoyksiköstä.