Miksi hajuvettä sanotaan hajuvedeksi? Eikö tuoksuvesi olisi parempi nimitys, koska se tuoksuu hyvältä?

Kysytty

Miksi hajuvettä sanotaan hajuvedeksi? Eikö tuoksuvesi olisi parempi nimitys, koska se tuoksuu hyvältä?

Vastaus

Vastattu

Haju, haista ja haistaa ovat esiintyneet suomen kirjakielessä Agricolasta alkaen. Yleensä varsinkin hyvää hajua tarkoittava tuoksu on tullut kirjakieleemme 1700-luvun alussa. Mielenkiintoista kyllä, Johannes Mennanderin opettavaisessa runossa vuodelta 1699 tuoksu esiintyi nimenomaisesti merkityksessä 'paha haju'. Murteissamme tuoksua-verbillä ja siitä johdetulla tuoksulla on useita sellaisia merkityksiä, jotka eivät liity millään tavalla hajuaistimukseen. Haju on yksiselitteisesti haju, hyvä tai paha. Jos tarkastellaan haju- ja tuoksu-sanojen esiintymistä yhdyssanojen alkuosina, voidaan havaita, että haju-alkuiset sanat ovat näistä huomattavasti tavallisempia; tuoksulla alkavat yhdyssanat ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kukkakasvien nimiä. Haju tuntuu siis melko vankasti vakiinnuttaneen asemansa yhdyssanastossamme, mikä lienee tehnyt siitä tuoksua luontevamman ja kenties jopa itsestäänselvän valinnan, kun on haluttu muodostaa "iholla käytettävää hyväntuoksuista nestettä" merkitsevä -vesi-loppuinen yhdyssana.

Lähteet:
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja
Raimo Jussila,
Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä
Kielitoimiston sanakirja

Suomen kielen etymologinen sanakirja