Miksi arkeologisissa ohjelmissa löydöt rinnastetaan uskonnollisiksi esineiksi mikäli ei ole kyse käyttöesineestä? Eivätkö ihmiset ole niihin aikoihin koskaan…

Kysytty

Miksi arkeologisissa ohjelmissa löydöt rinnastetaan uskonnollisiksi esineiksi mikäli ei ole kyse käyttöesineestä?
Eivätkö ihmiset ole niihin aikoihin koskaan tehneet lahjoja tai koriste-esineitä puolison tai lasten iloksi?

Vastaus

Vastattu

Esineiden luokittelu on varsin moniulotteinen ja –mutkainen kysymys, varsinkin jos kyseessä on hyvin vanha esine. Lähimenneisyyden esineitä on helpompi luokitella ajallisen jatkumon vuoksi, mutta ikivanhojen esineiden osalta emme aina tavoita sen alkuperäistä käyttötarkoitusta historiallisen välimatkan takaa. Lisää ongelmia tuottaa, jos kirjallisia lähteitä ei ole säilynyt eikä esineen käyttökontekstista ole tietoa. Olennaista arkeologisten kaivausten paljastamien esineiden luokittelulle on se, miten ylipäätään esimerkiksi ”uskonto”, ”rituaali” ja ”uskonnollinen esine” määritellään vaikkapa varhaisten korkeakulttuurien kontekstissa. Arkeologit eivät kuitenkaan luokittele muita kuin käyttöesineitä automaattisesti uskonnolliseksi. Voi myös olla, että suurelle yleisölle suunnatuissa televisio-ohjelmissa jotkut asiantuntijat saattavat antautua hieman vapaampaan tulkintaan kuin tieteellisessa keskustelussa.

  • Erinomainen (joskin pohjatietoja vaativa) teos aiheesta on C. Malonen ja D. Barrowcloughin toimittama Cult in Context: Reconsidering Ritual in Archaeology (Oxford 2007).
  • Erinomainen on myös Caitlín Barrettin "Archaeology of Ancient Religions" -artikkeli (teoksessa Oxford Research Encyclopedia of Religion, eds. J. Barton et al., Oxford 2016). Artikkeli on luettavissa seuraavasta osoitteesta: https://www.academia.edu/9461232/Archaeology_of_Ancient_Religions