Otsikko
Miksei HSL busseissa ole turvavöitä? Tämähän on iso turvallisuusriski matkustajille, ja kun autoillessa ne ovat pakolliset niin mikä logiikka tässä on?

Kysytty

Miksei HSL busseissa ole turvavöitä? Tämähän on iso turvallisuusriski matkustajille, ja kun autoillessa ne ovat pakolliset niin mikä logiikka tässä on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa HSL:n asiakaspalvelusta.

Paikallisbusseissa ei ole turvavöitä, koska asiakkaat kokevat niiden käytön hankalana kaupunkiliikenteessä. Linja-autoon tulee ja siitä lähtee jatkuvasti lisää matkustajia ja paikkaa saattaa joutua vaihtamaan useampaan kertaan. Tämänhetkinen lainsäädäntö ei myöskään vaadi turvavöitä autoon, jossa on seisomapaikkoja. Linkki Finlex asetus 790/2000

Linja-autoissa, joissa ei ole seisomapaikkoja on kuljettajan muistutettava asiakkaita turvavyön käytöstä. Turvavöiden käyttö on hyvin suositeltavaa, jos sellaiset vain ovat linja-autossa asennettuina.

4 ääntä

Kommentit

Vastaavasti osa kokee tarpeellisena, eli aivan relevantti kysymys. Olisi hienoa, jos mahdollisuus turvavyön käyttöön annettaisiin kaikille.