Mikäli kaikki maailman sairaudet olisi voitettu jo 50 vuotta sitten, ns. normaalia vanhenemista lukuun ottamatta, onko missään arviota kuinka nopeasti…

Kysytty

Mikäli kaikki maailman sairaudet olisi voitettu jo 50 vuotta sitten, ns. normaalia vanhenemista lukuun ottamatta, onko missään arviota kuinka nopeasti maapallon elinmahdollisuudet olisivat tuhoutuneet hallitsemattoman väestönkasvun seurauksena?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tällaista arviota. Väestönkasvu on hyvin monisyinen ilmiö, mutta voisi olettaa. että jos sairauksia ei enää olisi, tällä olisi merkittävä vaikutus lapsikuolleisuuteen. Pieni lapsikuolleisuus taas vähentää lapsilukua.

Ville Lähteen kirjoitus väestönkasvusta on lukemisen arvoinen: https://bios.fi/vaestonkasvun-perusasiat-haltuun/.