Mikäköhän oli jonkinsorttinen järjestö, joka houkutteli jäseniä hieman kyseenalaisin keinoin viime vuosisadan loppupuolella. Se oli Amerikasta rantautunut…

Kysytty

Mikäköhän oli jonkinsorttinen järjestö, joka houkutteli jäseniä hieman kyseenalaisin keinoin viime vuosisadan loppupuolella. Se oli Amerikasta rantautunut Suomeen. Jäseniltä vaadittiin mm.rahaa päästäkseen jäseneksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat ehkä skientologiaa. Skientologian on kehittänyt amerikkalainen tieteiskirjailija. Ron Hubbard 1950-luvulla.  Skientologian mukaan ihminen on henkiolento  jolla on takanaan useita elämiä. Ihmiset päätyivät maapallolle kymmeniä miljoonia vuosia sitten, kun avaruustyranni Xenu huijasi heitä, tuhosi heidän kehonsa ja sotki heidän mielensä. Skientologian mukaan ihminen voi tulla tietoiseksi itsestään Hubbardin kehittämän menetelmän avulla, jota kutsutaan dianetiikaksi. Skientologit pitävät dianetiikkaa tieteellisenä tutkimus- ja itseymmärrysmenetelmänä. Käytännössä dianetiikka näyttäytyy terapiankaltaisena toimintona.  Tärkeimmät opinkappaleet on kiteytetty vuonna 1950 ilmestyneeseen kirjaan. Kirja on käännetty suomeksi nimellä Dianetiikka.

Ongelmallista on se, että dianetiikkaan liittyvät terapiaistunnot ovat kalliita. Ensimmäiset istunnot ovat usein ilmaisia, mutta mitä pidemmälle osallistuja etenee, sitä kalliimmiksi terapiaistunnot muuttuvat. Vuonna 1993 skientologien yhteisö sai Yhdysvalloissa uskonnon aseman. Suomessa sitä ei virallisesti pidetä uskontona.  Kuuluisimmat skientologit ovat Tom Cruise ja John Travolta.  Suomessa toimiva Skientologiakirkko ei ole saanut uskonnollisen yhteisön statusta.

Lähteet:

Yle https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/05/tallainen-tom-cruisen-uskonto-skientologia-paijaa-koukuttaa-ja-kiristaa

Historia-lehti : https://historianet.fi/yhteiskunta/uskontojen-historia/skientologia-uskonto-vai-science-fictionia

Kirkko ja kaupungki https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-olin-niin-kultin-pauloissa-etta-menetin-itseni-totaalisesti-kertoo-entinen-skientologi-mariette-lindstein

Yle : https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/08/28/vieko-skientologia-suomalaisten-rahat-ja-tahdon