Otsikko
Mikähän retostella sanan alkuperä? Kysyn, koska isoisäni kotitalon nimi oli Retos.

Kysytty

Mikähän retostella sanan alkuperä? Kysyn, koska isoisäni kotitalon nimi oli Retos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanat retostaa/retostella kuuluvat yhteen retuuttaa-sanan sanan kanssa. Retuuttaa/retustaa/retostaa tarkoittavat joissain murteissa raahaamisen ja roikottamisen lisäksi  myös puutteellisesti elämistä, kituuttamista, huonosti tekemistä sekä myös kerskailua.

Sanoille retus ja retos löytyvät murteista merkitykset rahjus, rähjä, rötiskö, huonon työn tekijä.

Lähde:
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja  R-Ö" (2000, SKS)