Mikä tarina oli jalnakirjojen viuluniekan mökillä?

Kysytty

Mikä tarina oli jalnakirjojen viuluniekan mökillä?

Vastaus

Vastattu

Kanadalaisen Mazo de la Rochen (1879-1961) Jalna-sarja kertoo Whiteoakin suvun vaiheista noin vuodesta 1854 vuoteen 1954. Adeline ja Philip Whiteoak muuttavat sarjan alussa Kanadaan ja ostavat sieltä suuren maatilan. Jo ensimmäisessä kirjassa mainitaan Viuluniekan mökki, joka sijaitsee Whiteoakien ostamalla maalla. Nimetön viuluniekka on paikallinen soittaja, jonka Whiteoakit antavat jäädä asumaan mökkiinsä. Adeline sanoo, että viuluniekka voisi soittaa heidänkin  juhlissaan, mutta naapuri toteaa, että Whiteoakien tasoisissa juhlissa viuluniekka ei voi soittaa, hän kuuluu rahvaan juhliin.

Myöhemmissä kirjoissa Viuluniekka mainitaan kerrottaessa suvun ja maatilan historiaa. Adelinen vanhin poika, Nick-setä, oli lapsena ollut äitinsä mukana, kun he löysivät viuluniekan hankeen paleltuneena ja kuolleena ryypättyään joissain juhlissa liikaa. Mainitaan myös, että vaikka Nick-setä silloin oli aivan pieni poika, hän ei koskaan voinut unohtaa miltä viuluniekka näytti jäätyneenä pitäessään kuolleenakin viuluaan kuin olisi juuri ollut soittamassa.

0 ääntä

Kommentit

Viuluniekan nimi oli Jock.