Mikä satukirja mahtaa olla kyseessä? Luin pienenä kertomuksen, joka jäi mieleeni. Sadussa oli tyttö, tytöllä oli muistaakseni isosisko. Siskokset saivat söpöt…

Kysytty

Mikä satukirja mahtaa olla kyseessä? Luin pienenä kertomuksen, joka jäi mieleeni. Sadussa oli tyttö, tytöllä oli muistaakseni isosisko. Siskokset saivat söpöt villakoirat. Koirat löysivät pihasta pensaan alta käytävän maan alla sijaitsevaan maailmaan, jossa siskokset sitten kulkivat. Mieleen jäi, että siellä oli esimerkiksi metsä, jossa kasvoi makeisia puissa. Lopulta taisi käydä niin, että isosisko jäi sinne salaiseen maahan ja pikkusisko palasi kotiin pienen villakoiransa kanssa. Näin jälkeenpäin mietin, että satu taisi kertoa kuolemasta, mutta lapsena en sitä osannut niin mieltää. Kirjassa oli myös kaunis kuvitus. Lukukokemus ajoittuu jonnekin 80-luvun alkupuolelle. Olisi kiinnostavaa löytää satu uudelleen ja lukea mistä se ihan oikeasti kertoi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja on Astrid Lindgrenin Kultasiskoni. Tätä WSOY:n vuonna 1974 julkaisemaa kuvakirjaa on vielä muutama kappale Helmet-kirjastojen kokoelmissa: http://www.helmet.fi/record=b1375676~S1*fin

Satu on myös Lindgrenin satukirjassa Satuja (WSOY, 1981)
http://www.helmet.fi/record=b1377222~S1*fin

Kultasiskoni on myös nimellä Rakkahin sisko satukirjassa Pekka Peukaloinen (WSOY 1951).