Mikä runo ja kenen? Oli kerran kiiski lohennousukuussa kiven rinnassa killitti virran suussa Lohi nousi uiskellen virran uomaa heti ketterä kiiski sen keksii…

Kysytty

Mikä runo ja kenen?

Oli kerran kiiski
lohennousukuussa
kiven rinnassa killitti
virran suussa
Lohi nousi uiskellen
virran uomaa
heti ketterä kiiski
sen keksii ja huomaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Otto Mannisen runo "Kiiski ja lohi". Runo löytyy mm. runokokoelmista "Tunteellinen siili ja muita suomalaisia eläinrunoja" (WSOY, 1994) ja "Pieni aarreaitta 3 - runoaitta" (WSOY, 1993).

38 ääntä

Kommentit

Löytyykö runoa kokonaan jostain täältä netin syövereistä? Ei tullut ainakaan haulla esi

Runo oli vuoden 2012 Suomen Talent voittajan ohjelmistossa neljäntenä eli Finaalissa. Daniel Helakorpi lausui runon tunteikkaan vakuuttavasti ja päättäväisesti kuin Kiiski ikään.
Runon voi kuunnella YouTube kanavalta kuten kolme muutakin lausuntaa. Kahteen ensiosaan kuuluu Danielin esittely ja se miten hän lausunnasta innostui.
https://youtu.be/kHqpgIA_Ofo