Mikä puu levittää siemeniä valkoisina palleroina pitkin katuja? Reunakiven vieressä on paikoin kuin pieniä lumikasoja. Mitä tahmeaa tihkuu lehmuksista alas?…

Kysytty

Mikä puu levittää siemeniä valkoisina palleroina pitkin katuja? Reunakiven vieressä on paikoin kuin pieniä lumikasoja.

Mitä tahmeaa tihkuu lehmuksista alas? Autot ja asfaltti on paikoin tahmeana. Onko se kirvojen pissaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi puu on poppeli, tarkemmin sanottuna Suomen toiseksi yleisin poppelilaji ruhtinaanpoppeli. Emipuun siemenvilla paitsi peittää poppelin kasvualueella näihin aikoihin maan valkoiseksi, tunkee myös silmiin ja sieraimiin kun joutuu haituvasateeseen. Poppeleista juuri ruhtinaanpoppeli on vähiten suositeltava laji asuinalueille.

Lisää poppeleista esimerkiksi Niilo Karhun artikkelista Elämä poppelien puolesta Osmo Pekosen toimittamassa kirjassa Elämän puu (WSOY 1997).

Lehmusten alla oleva tahma on kirvoista peräisin olevaa ulostetta.
Kuivuudesta kärsivissä puistolehmuksissa kirvat lisääntyvät nopeasti. Ne imevät kasvin yhteyttämistuotteena syntynyttä sokeriliuosta ja poistavat ylimääräisen nesteen peräaukon kautta sinkauttamalla sen perälisäkkeellään kauemmas. Mesikasteeksi kutsuttu erite päätyy vähitellen maahan, ja veden haihtuessa erite sitkistyy tahmeaksi sokerikerrokseksi.

Lähde: Suomen eläimet 4. Weilin+Göös, 1985.

17 ääntä

Kommentit

Voiko tällaisen jouduttua silmään,saada vakavan silmätulehduksen?...Ei vuoda,ei rähmi,mutta punanen ja kipeä...