Otsikko
Mikä on virallinen määritelmä sanalle "vähemmistö"?

Kysytty

Mikä on virallinen määritelmä sanalle "vähemmistö"? Tulen hulluksi kun kaveri ei suostu uskomaan että kaikki ihmiset kuuluvat jollain tavalla vähemmistöön. Hän sanoi, että vasenkätiset eivät ole vähemmistö, koska se ei vaikuta elämään huomattavasti. Hän myös sanoi, että homoseksuaalit eivät ole vähemmistö. Mutta esimerkiksi Asperger-ihmiset ovat, koska se vaikuttaa elämään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan vähemmistö on yksinkertaisesti "määrältään pienempi osa jostakin ryhmästä". Vähemmistö määrittyy siis yksinomaan määrällisin kriteerein – laadullisia tai muitakaan lisävaatimuksia sille ei esitetä. Kätisyydestä puhuttaessa vasenkätiset ovat vähemmistö oikeakätisiin verrattuna – heitä on vain noin 10% väestöstä. Rohkenisinpa olla myös jokseenkin varma siitä, että monista vasenkätisistä heidän vasenkätisyytensä vaikuttaa huomattavasti elämään paljolti oikeakätisten ehdoilla muotoutuneessa maailmassa.

Kielitoimiston määritelmä kelpuuttaa myös homoseksuaalit vähemmistöksi: seksuaalisilla vähemmistöillä (tai seksuaalivähemmistöillä) tarkoitetaan "muita kuin heteroseksuaalisia".

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/vähemmistö

2 ääntä

Kommentit

"Vähemmistön" merkitys ei ole muuttunut siitä kun se kirjattiin 1950-luvulla Nykysuomen sanakirjaan:
määrältään, luvultaan pienempi osa tai ryhmä jostakin kokonaisuudesta, pienempi puoli, minoriteetti. Vastakohta: enemmistö.
Esim. Suomen ruotsinkielinen vähemmistö. Eduskunnan, valtuuston, valiokunnan, yhtiökokouksen vähemmistö. Äänestyksessä vähemmistöön jäänyt mielipide.
Vähemmistöhallitus: parlamentin vähemmistön kannatukseen nojautuva hallitus.
https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_6_Ts-O.pdf

Verratessa ketä tahansa yksilöä toisiin ihmisiin, toista samanlaista ei ole, joten virallisen määritelmän mukaan siis kyseinen yksilö kuuluu vähemmistöön? Eli kaikki ihmiset ovat vähemmistöä.Loogista?