Mikä on virallinen anatominen / lääketieteellinen termi englannin sanalle "pre-ejaculate" (myös: pre-ejaculatory fluid, pre-seminal fluid tai Cowper's fluid)…

Kysytty

Mikä on virallinen anatominen / lääketieteellinen termi englannin sanalle "pre-ejaculate" (myös: pre-ejaculatory fluid, pre-seminal fluid tai Cowper's fluid) suomeksi? Puhekielessä englanniksi myös "pre-cum".

Kyse on siis "esinesteestä", jota miehen siittimestä voi erittyä hiukan tai enemmänkin ennen yhdyntää. Nesteen tehtävä on sekä neutraloida happamuutta että toimia liukasteena. Kaipaan myös erilaisia suomenkielisiä puhekielen ilmaisuja, muita kuin touhutippa, jos sellaisia helposti on löydettävissä.

Vastaus

Vastattu

Väestöliiton sivulla tuosta touhutipasta käytetään nimitystä esiliukaste:

”Esiliukaste tunnetaan monesti nimellä ”touhutipat”. Kyseessä on nestemäinen aine, jota tulee peniksestä kiihottuessa.

Kun penis jäykistyy, voi peniksen päästä tulla nopeastikin nestemäistä ainetta. Kyse ei ole spermasta eli siemennesteestä vaan esiliukasteesta, jota erittyy peniksen päästä ennen siemensyöksyä. Ajatellaan, että se on peräisin peniksen rauhasista, jotka sijaitsevat virtsaputkessa. Esiliukastetta erittyy vaihteleva määrä, mutta kovin paljon sitä ei tule.”

https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/mita-ovat-touhutipat-eli-esiliukas…