Mikä on Tuntemattoman sotilaan sanoma?

Kysytty

Mikä on Tuntemattoman sotilaan sanoma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaunokirjallisuuden tulkinta on aina jonkin verran henkilökohtainen asia. Minun mielestäni Tuntematon sotilas kuvaa sodan mielettömyyttä ja sen sanoma on siten rauhan tärkeyden korostaminen.

Väinö Linna ja hänen kirjansa ovat niin merkittäviä, kirjastoista löytyy hakusanoilla Linna, Väinö ja Tuntematon sotilas suuret hakutulokset, omasta verkkokirjastostasi näet kirjat ja niiden saatavuuden.

Väinö Linna itse kirjoittaa teoksessa Murroksia: esseitä, puheita ja kirjoituksia. WS 1990 seuraavasti: " Tahdoin luoda kuvan, josta sota paljastuisi mahdollisimman näköisenään, mutta ottaen huomioon kuitenkin sen rajan, mikä taiteen ja luonnon välillä on. Tahdoin antaa kuvan suomalaisesta sotilaasta hänen ydinolemustaan paljastaen ja hänen suorituksensa tunnustaen, mutta kuitenkin niin, ettei se ketään enää sotaan viekoittelisi. Sillä katsoin itsestään selväksi velvollisuudekseni tehdä tämän kuvan sellaiseksi, että se myös varoittaisi."

Yrjö Varpio on tutkinut paljon Väinö Linnaa ja hänen tuotantoaan, kannattaa tutustua esim. teokseen Pentinkulma ja maailma. Myös Juhani Niemi on perehtynyt Linnaan ja teoksessa Väinö Linna - Toisen tasavallan kirjailija. WS 1980 Niemi kirjoittaa: "Linna kirjoitti teoksensa tietoiseksi sotapropagandan ja 'patentti-isänmaallisuuden' kielloksi."

25 ääntä

Kommentit

Miust Tuntematon sotilas antaa uuven arvon sankariivainajil ja veteraaneil. Lisäks jälkipolvien on hyvä tietää mimmost se sota oli, sillain et osaa antaa arvoo

Päinvastoin: että kansa osaisi olla antamatta arvoa Suomen HERROILLE jotka syöksivät kansan molempiin tarpeettomiin sotiin.
Linnan Testamentti on aseistakieltäytyjä Honkajoen rukous:
"Varjele Suomen kansaa HERROILTA jotka uudestaan lyövät päätämme Karjalan mäntyyn!"
Nyt Herrat ovat syösseet Suomen EU:n velkakurimukseen ja seuraavaksi Rouvat ajavat Natoon ja kaikkiin ytimiin siirtomaarengiksi, kuten HoaX-huijauksen 40 vekselimiljardilla ikuiseen velkaorjuuteen.