Mikä on tämän keräilysarjan nimi, joka julkaistiin 1930-luvun Saksassa? http://www.menec.fi/?sarja=Adolf%20Hitler&skip=0&p=1 Kyseessä oli ilmeisesti jokin…

Kysytty

Mikä on tämän keräilysarjan nimi, joka julkaistiin 1930-luvun Saksassa?

http://www.menec.fi/?sarja=Adolf%20Hitler&skip=0&p=1

Kyseessä oli ilmeisesti jokin kirja, johon saattoi kerätä 8 x 12 cm:n kokoisia kuvia Hitleristä. Myytiinkö näitä kuvia jossain vai tulivatko ne jonkin tuotteen kylkiäisenä? Olen säännöllisesti nähnyt näitä kuvia myytävän yhä vieläkin (keräilijöille), mutta idea itse kirjasta on jäänyt hämäräksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

erilaiset keräilysarjat olivat Saksassa erittäin suosittuja vuosien 1926 ja 1945 välillä. Vielä nykyisinkin tunnetaan n. 700 erilaista tuon aikakauden albumeihin kerättävää keräilysarjaa, lisäksi on vielä n. 420 sarjaa, joita varten ei erityistä albumia ollut. Kuvia on ollut erikokoisia ja eri aihepiireistä.
Tunnetuin kuvasarjoja albumeihin painattanut yhtiö oli savuketehdas Reemtsma, jonka mukaan noita kuvia alettiin nimittää tupakkakuviksi eli Zigarettenbilder.Savukerasioissa oli numeroitu kuponki, joita keräämällä ja useampia savukefirmaan kerralla lähettämällä sai paluupostissa 25, 50 tai jopa 100 keräilykuvaa.
Ainakin osassa albumeista on keräilykuvien kautta saatu kerätyksi myös tekstiosuus.Kuvia on painettu myös niin paljon, että ne ovat jakautuneet useampiin albumein eli täydellisen kokoelman kerääminen on ollut lähes mahdoton tehtävä.