Mikä on tämän hetken valtavirta käsitys vuosituhantisesta filosofisesta kysymyksestä: "Onko ihmisellä vapaa tahto?"

Kysytty

Mikä on tämän hetken valtavirta käsitys vuosituhantisesta filosofisesta kysymyksestä: "Onko ihmisellä vapaa tahto?"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metafyysisissä ja eettisissä kysymyksissä, joihin vapaan tahdon probleema lukeutuu, voidaan hyvin harvoin puhua konsensuksesta tai edes valtavirtakäsityksestä: keskenään kilpailevia teorioita vapaan tahdon määritelmästä, luonteesta ja todellisuudesta on lukuisia. Hiukan yleistäen voitaneen sanoa, että vapaan tahdon pitäminen pelkkänä illuusiona on yleistynyt ja eräät tunnetut filosofit (esim. Galen Strawson, Sam Harris) ovat äänekkäästi argumentoineet vapaan tahdon käsitettä vastaan, mutta heidän argumenttejaan on myös laajalti kritisoitu (esim. Alfred R. Mele).

Viime vuosien akateemista keskustelua vapaan tahdon ongelmasta on käsitelty perusteellisesti Aku Visalan teoksessa Vapaan tahdon filosofia (Gaudeamus, 2018). Teoksesta käy ilmi ainakin se, että vaikka esimerkiksi tiedelehdissä on julistettu neurotieteiden todistavan vapaan tahdon olevan pelkkä harha, filosofian näkökulmasta kysymys on kaikkea muuta kuin loppuun käsitelty.

Viimeaikaisessa keskustelussa pontimina ovat toimineet paitsi aivotutkijoiden havainnot siitä, että aivomme tekevät ratkaisuja konemaisesti ja deterministisesti, myös kvanttimekaniikan teoria, jonka voidaan puolestaan ajatella haastavan determinististä käsitystä todellisuudesta ja luovan tilaa vapaalle tahdolle. Lisäksi yksi nykyään tyypillinen tapa lähestyä kysymystä on ajatella, että vaikka vapaan tahdon todellisuus olisi kyseenalainen, vapaan tahdon idea tai oletus on silti ihmisen (moraalisen) toiminnan kannalta välttämätön, mikä on osoitettu monissa psykologisissa tutkimuksissa (esim. Roy Baumeister).

Lähteitä ja lisätietoja:

Aku Visala: Vapaan tahdon filosofia. Gaudeamus, 2018.

Alfred R. Mele: Onko vapaa tahto illuusio? Dialogi vapaasta tahdosta ja tieteestä. Viisas Elämä, 2016.

Sam Harris: Vapaa tahto. Scanria, 2013.

Roy Baumeister: "Free Will and the Human Essence: Responsible Autonomy, Meaning, and Cultural Participation." The Oxford Handbook of The Human Essence. Oxford University Press, 2018.

Timothy O'Connor & Christopher Franklin: "Free Will." The Stanford Encyclopedia of Philosophy. First published Mon Jan 7, 2002; substantive revision Tue Aug 21, 2018. https://plato.stanford.edu/entries/freewill/

Mikko Puttonen: "Hyvästi, vapaa tahto – Tietoiset päätökset ovat harhaa, koska aivomme tekevät päätökset ennen kuin teemme mitään." Helsingin Sanomat, 6.9.2019. https://www.hs.fi/tiede/art-2000006228802.html