Mikä on tai mitä tarkoittaa raappana? Olen aina luullut, ettei sukunimeni tarkoita mitään, tai että se on luontosanastoa, jota ei enää juuri tunneta. Sitten…

Kysytty

Mikä on tai mitä tarkoittaa raappana?

Olen aina luullut, ettei sukunimeni tarkoita mitään, tai että se on luontosanastoa, jota ei enää juuri tunneta. Sitten törmäsin tietoon, että ensimmäisessä suomenkielisessä sanakirjassa (Ganander, 1787) kirjoitettiin, että raappana on "suoniityillä elävä pieni harmaa lintu". Lintukirjat, kuten Lönnrotin Suomalainen lintukirja, 1861, yhdistävät raappanan merisirriin, Calidris maritima.

Haluaisin tarkistaa tämän tiedon, mutta minulla ei ole Gananderin sanakirjaa eikä Lönnrotin lintukirjaa hyllyssäni, mutta ehkä teillä on? Olenko löytänyt nimeni alkuperän?

Vastaus

Vastattu

On arveltu, että Raappana on muovautunut sukunimeksi ristimänimen Rafael karjalaisesta puhuttelumuodosta Rapo. Toisaalta itä- ja pohjalaismurteissa raappanaksi on nimitetty pitkää, laihaa ja heikkovoimaista ihmistä. Raappanoista löytyy asiakirjamerkintöjä jo 1500- ja 1600-luvuilta, joten Gananderilla ja lintutieteilijöillä tuskin on tekemistä nimen alkuperän kanssa.

Raappanan ja merisirrin yhteys on vähintäänkin kyseenalainen: Kaisa Häkkisen Linnun nimi -kirja listaa sen ryhmään "nimitieto ei todennäköisesti kuulu kyseiselle lajille". Gananderin sanakirjassa raappana esiintyy hyvin epämääräisenä, suoniityllä elävän ja huonosti lentävän linnun nimityksenä, niin kuin kysymyksessäkin mainitaan. Lönnrotin nimiluettelossa se selitetään myös töyhtöhyypän nimitykseksi. Töyhtöhyypälle (Vanellus vanellus) raappanaa tarjoaa suomenkieliseksi nimeksi myös Gustavus Renvallin Suomalainen sana-kirja (1826).

Lähteet:
Kaisa Häkkinen, Linnun nimi
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet