Mikä on sutipurikka? Utajärvellä on senniminen partiopoikalippukunta.

Kysytty

Hei! Mikä on sutipurikka? Utajärvellä on senniminen partiopoikalippukunta.

Vastaus

Vastattu

Sutipurikka, myös sutinpurikka tai supurkka, tehtiin kuusennäreestä uittohaan eli keksin yläpäähän estämään esimerkiksi näönmenetystä tai muita onnettomuuksia sekä keksin luisumista ja putoamista jokeen. Sutipurikoista on joitakin kuvia Finnassa:

sutinpurikka | Hakutulokset | Finna.fi

Helsingin yliopistossa on tehty vuonna 2014 Utajärven kirkkoherra Mauno Koivunevaa käsittelevä pro gradu -työ, josta käy ilmi, että juuri Koivuneva ehdotti partiopojille nimeä "sutipurikat" Paimenpojan kierroksilta -pakinassaan vuonna 1967:

Julistusta ja palvelua kirkossa, syrjäkylillä, metsäkämpillä, uitoissa, poroerotuksessa : Mauno Koivuneva Utajärven kirkkoherrana 1953-1971 (helsinki.fi)

Sutinpurikka mainitaan myös Ylen tukkilaiskulttuuria käsittelevässä artikkelissa vuodelta 2006:

Tukkilaiskulttuuri esillä Tampereella | Yle Uutiset