Otsikko
Mikä on suositui tai yksi suositummista Bellmannin tuotannon lauluista, jossa ylistetään olutta tai yleensä kapakkaelämää?

Kysytty

Mikä on suositui tai yksi suositummista Bellmannin tuotannon lauluista, jossa ylistetään olutta tai yleensä kapakkaelämää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bellmanin lauluisto suuri osa ylisti juomista tai muita elämän iloja. Ehkä kaikkein kuuluisin on Fredmanin laulu nro 21, jonka alkukieliset sanat alkavat Så lunka vi så småningom ... .  Suomeksi "Juokaamme veikot" Laulun kuuluisassa kertosäkeessä todetaan .. tag då dig en sup, ta dig sen dito en, dito twå... Suomennettuna säe kuuluu ota yks, ota kaks ota kolmaskin ... Alkukieliset sanat esimerkiksi laulukirjasta Våra vackraste visor & ballader. Urval Ingemar Hahne (Oslo, 2005).  Suomenkieliset sanat voi löytää ainakin laulukirjasta Juomalauluja II (Helsinki. 2017). Suomentaja Reino Hirviseppä. Vesa-Matti Loirin esittämänä laulu on ainakin vinyylillä Ennen viimeistä maljaa ja Lauluni aiheet II. Loirin launun on suomentanut Jukka Tabermann.

Toinen tunnettu mahdollisuus on tietysti Fredmanin epistola nro 30. Sen alkukieliset sanat alkavat Drick ur ditt glas, de Döden på dig väntar. Liisa Ryömän suomennos alkaa Juo kaikki pois ja varo ettei läiky. Laulun sanat löytyvät esimerkiksi kirjasta Lauluja lasin läpi - Carl Michael Bellmanin epistoloita ja lauluja. Suomennokset Liisa Ryömä (Helsinki, 1977)

Laulu