Mikä on sanan "juippi" etymologia ja mitä sanalla yleisimmin tarkoitetaan?

Kysytty

Mikä on sanan "juippi" etymologia ja mitä sanalla yleisimmin tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen perussanakirjan mukaan juippi-sanaa käytetään halventavassa merkityksessä epäluotettavasta tai muuten vastenmielisestä (nuoresta) miehestä (joku hämäräperäinen juippi). Suomen murteiden sanakirjan mukaan juippi-sanaa käytetään epäluotettavasta, tottelemattomasta, uppiniskaisesta tms. nuoresta miehestä tai keskenkasvuisesta pojasta vrt. lurjus, hunsvotti, sälli.
Yleisimmin sanaa lienee käytetty Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Keski-Pohjanmaalla (ne on semmosia juippia ne poijjaat).
Juippia -verbiä on mm. Juvalla käytetty merkityksessä luikkia (kävelläj juppii nolona tieheese) ja Karstulassa verbiä juiputtaa merkityksessä huiputtaa.

2 ääntä

Kommentit

Juipit rentut on täysiä lurjuksia😁

Juippi - sanan etymologiaa…

Törmäsin ranskan sanaan juif (juutalainen) Karen Blixenin tarinassa Mr.Clay (Kohtalotarinoita). Sana esiintyi muodossa Juif Errant (vaeltava juutalainen).
Voisiko suomen juippi olla väännös ranskan sanasta juif - käytettynä halventavassa sävyssä juutalaisesta? Myöhemmin merkitys olisi suomessa laajentunut tarkoittamaan yleisemminkin epämääräistä, epäluotettavaa henkilöä.