Etsin kirjaa, joka käsittelee kirjoittajan vaimon tekemää itsemurhaa. Kirjoittaja mahdollisesti Utsjoen nimismies. Tai joku muu utsjokelainen mies.

Kysytty

Etsin kirjaa, joka käsittelee kirjoittajan vaimon tekemää itsemurhaa. Kirjoittaja mahdollisesti Utsjoen nimismies. Tai joku muu utsjokelainen mies.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Saimi Lindrothin romaani Taamottu, alaotsikko: romaani Lapin suuren luonnon keskeltä (1948).

Tapahtumat sijoittuvat Ylä-Lappiin, Tanassa käydään kaupassa. Utsjoella on Paistunturi, romaanissa Vaistunturi.
Päähenkilö on Alte Isola, katekeetta jolla on etelästä lähtöisin oleva vaimo Iina, "joka oli hiljainen ja vähän puhuvainen" ja kuolee vailla varsinaista syytä. Itsemurhako?