Mikä on pisin matka, jolle voidaan rakentaa silta? Tuskin esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välille olisi mahdollista rakentaa.

Kysytty

Mikä on pisin matka, jolle voidaan rakentaa silta? Tuskin esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välille olisi mahdollista rakentaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Silta" on niin monimerkityksinen sana, ettei noin muotoiltuun kysymykseen voi ihan suoraan vastata. Erilaisia siltoja on kymmeniä (ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Silta), eikä kaikkia sovellettuja siltatyyppejä voi rakentaa mielivaltaisen pitkiksi. Esimerkiksi yksittäistä kaarisiltaa ei ilmeisesti juuri puolta kilometriä pidemmäksi voida tai ole haluttu rakentaa (Shanghaissa on 550 metriä pitkä Lupu Bridge). Maailman pisimmät sillat ovat kaikki sellaisia, jotka koostuvat elementeistä ja tukeutuvat osan matkasta pengerrykseen, merenpohjaan ja saariin. Wikipedian mukaan maailman pisin yhtenäinen siltarakennelma (ei siis monen erillisen sillan ketju) on Kiinassa vuonna 2011 avattu maasilta Nanjhingin ja Shanghain välillä. Sen pituus on peräti 164,8 kilometriä. Helsingin ja Tallinnan välille olisi teknisesti mahdollista rakentaa silta, mutta koska Suomenlahdessa on tällä kohdalla varsin vähän saaria, sillan perustukset jouduttaisiin tekemään varsin syvälle, mikä näkyisi hinnassa. Yhden kaaren siltaa Suomenlahden yli tuskin pystyttäisiin rakentamaan mielekkäällä hinnalla.

Suomen pisin silta yhdistää Raippaluodon ja Mustasaaren mantereella. Sillan pituus on 1,045 kilometriä.

Heikki Poroila