Mikä on nimen Ståhlberg historia/alkuperä?

Kysytty

Mikä on nimen Ståhlberg historia/alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toisistaan riippumattomia Ståhlberg-sukuja on runsaasti niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Mahdollista on, että kyseessä on ns. sotilasnimi, joka annettiin alkuaan merkittäessä miehiä sotaväen luetteloihin. Tähän viittaa nimen loppu -berg 'vuori'. On myös helppo ajatella, että nimen alku ståhl- (nykyruotsin oikeinkirjoituksessa stål-) 'teräs' viittaa sotilasmaailmassa arvostettuihin ominaisuuksiin.

Stål/stål on yhteistä germaanista sanastoa, esim. nykysaksan kielessä Stahl, nykyenglannissa steel. Lainana sana on siirtynyt myös germaanisen kieliperheen ulkopuolelle, esim. venäjän samaa merkitsevä сталь/stal'.

Berg on samoin yleinen germaaninen sana, esim. saksan Berg 'vuori', englannin barrow 'hautakumpu'. Sana voidaan palauttaa edelleen indoeurooppalaiseen alkumuotoon *bhergho, josta myös nykyruotsin borg 'linna' on lähtöisin.

Merkittävimmän Ståhlberg-sukumme ensimmäinen asiakirjoista löytyvä edustaja oli seppä Yrjänä (Georg), joka eli Hämeen ja Varsinais-Suomen rajoilla. Hänellä oli v. 1730 kuollut samanniminen poika, joka pääsi opintielle ja eteni virkaurallaan Rauman kirkkoherraksi. Tämän kolme poikaa olivat niin ikään pappeja, mutta vain yhden, Utajärven kappalaisen Gabriel Ståhlbergin (kuoli v. 1767), kautta suku jatkui. Tunnetuin mainittujen jälkeläisistä on tietysti tohtori Kaarlo Juho Ståhlberg, Suomen ensimmäinen presidentti v. 1919-1925.

Tämän sukuhaaran Ståhlbergeista on osa ottanut suomennetun nimen, esim. Teräksinen (joka muoto ei jäänyt elämään), Teräsvuori, Teräs, Teräskallio ja Teräsvaara.

Tietoa nimien yleisyydestä osoitteessa https://192.49.222.187/nimipalvelu/defaul.asp

KIRJALLISUUTTA:

Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala. - Uudistettu laitos. - Otava, 2000.

Suomen kansallisbiografia 9 : Siltanen-Tott. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2007.
(myös maksullisena verkossa http://www.kansallisbiografia.fi/kb/)

Svensk etymologisk ordbok 1-2 / Elof Hellquist. - 3. upplagan. - Liber Läromedel, 1980.

Ståhlberg-suvusta on myös tehty erillinen tutkimus:

Ståhlbergin suku / Kaarlo Teräsvuori. - Tekijä, 1913. - 40 s.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Moi.
Ostin just Veikko Lavin näyttely tavarat. Siinä tietoja suvusta . Lavin isä oli kai Ståhlberg. Kotkassa kai asuivat.
Päättyköhäb yks Ståhlberg haara siihen ?

Veikko Lavi oli Vehkalahden Reitkallin Ståhlbergin suvusta.
Jöran Ståhlbergin leski Maria Andersintytär tuli perheineen kylään ja osti Reitkallista Kapakkamäestä talon ennen 1750 (Kapakan). Jos haluat tietoja niin minulla sekä Veikolla on esi-isänä kaksi Jöranin ja Marian pojista.

Vastaus on vanha, mutta ansaitsee kehumiset. Menneinä vuosina Helsingin kaupunginkirjastossa näköjään syvennyttiin kysyttyyn asiaan, etsittiin tietoja useista lähteistä ja annettiin monipuolinen kirjallisuusluettelo. Ei tyydytty kahvipöytäjutustelun tasoisiin arveluihin.